Laatste daagjes - Reisverslag uit Perth, Australië van Lore Hoogenboom - WaarBenJij.nu Laatste daagjes - Reisverslag uit Perth, Australië van Lore Hoogenboom - WaarBenJij.nu

Laatste daagjes

Door: Lore Hoogenboom

Blijf op de hoogte en volg Lore

27 Februari 2013 | Australië, Perth

Na Albany zijn we nog wezen surfen in Esperance. Ook zijn we naar Cape le Grand geweest waar prachtig witte stranden met blauw water waren. Op zo'n prachtig strand zijn we nog vast blijven zitten in het zand, het was zo erg dat de ranger ons heeft moeten komen redden! Weer een avontuur. Hierna zijn we via Wave Rock terug gereden naar Perth. Waar ik nu mijn laatste daagjes doorbreng.

Ondertussen ben ik al veel over Australië te weten gekomen, bijv. dat Australisch niet het zelfde is als normaal engels. Australiërs zijn vaak bijna niet te verstaan, ze praten binnensmonds en korten alles af. Ook hebben ze soms totaal verschillende woorden, zoals:
Aussie = Australië
Bik Brekkie = Ontbijt
Macca's = McDonalds
Hungry Jacks = Burger King
Goon = goedkope 4 liter zakken wijn (drinken alle backpackers)
Avo = afternoon (middag)
Yestie = yesterday (gister)
What are we having for tea = avondeten

Ook houden ze hier heel erg van fastfood. Je hebt overal food courts waar alle fastfood ketens (McDonalds, Hungry Jacks, Red Rooster, Subway etc.) bij elkaar zitten. McDonalds is de favoriet, hier vernoemen ze zelfs straten naar! Australiërs gaan hier vaak heen, ze halen hier namelijk elke dag ontbijt, lunch en koffie. Soms ook nog avondeten!

Ook het weer is hier totaal anders. Bijv. In Melbourne kon het weer binnen 10 minuten omslaan. Van heerlijk zomer weer, naar koud herfst weer. Ook maakt het Australiërs niets uit als het 47°C is, ze lopen dan nog steeds in hun lange spijkerbroek en blouse over straat!

Je hebt hier veel industrie, meestal is dat bijna het enige waar een dorp uit bestaat. Ook woont iedereen in een soort bungalow's ipv in huizen. En iedereen rijdt hier in grote auto's (vooral jeeps)

Het schijnt dat de Aboriginals hier een grote uitkering krijgen (als gevolg van een soort schuldgevoel), hierdoor zijn ze dus allemaal zwerver en drinken veel goon.

Ook de pub is heel anders dan een kroeg bij ons. Als je bijv. iets gaat eten ergens moet je dit aan de bar bestellen en dan krijg je een bordje met een tafel nummer mee, deze moet je op je tafel zetten en dan weten ze waar ze het eten heen moeten brengen. Ook gaat hier op zondagmiddag iedereen met zijn hele gezin naar de pub om heel erg dronken te worden, gezellige boel dus. Helaas is het wel 10 dollar (dit is ongeveer 8 euro) per biertje, dus dat is een beetje jammer. Tevens zijn hotels hier niet altijd hotels. Meestal is het hotel een grote kroeg met daarboven een paar slaapkamers. Als je dus uit wil gaan, moet je niet zoeken naar bar, maar eerder naar hotel, heel verwarrend soms. Als je in het weekend uitgaat begint het hier al om ongeveer 8 uur 's avonds, maar alles sluit ook vroeg (12 uur of 2 uur).

Ook moet je soms eten bestellen voordat je een biertje mag bestellen, dit heeft te maken met rare alcohol vergunningen. Bij sommige restaurants staat er: BYO. Dit betekend Bring Your Own, en je mag je dus je eigen alcohol meenemen en drinken bij het eten. Ook staat er vaak peper en zout, wat sauzen en een plantenspuit in een restaurant wat je kan pakken. In de plantenspuit zit azijn, dit doen ze over de patat!

Er zijn in heel Australië heeeel erg veel regels. Ze doen alsof alles mag, maar overal staan borden waarop staat wat er allemaal niet mag. Bijv. aan het begin van de snelweg staat een groot bord met welke voertuigen er allemaal niet de snelweg op mogen (bijv. trekkers, dieren, fietsen). Ook staan er langs de weg veel verkeersborden en zijn er veel speetlimits (die elke paar kilometer verandert). Ook komt er op de radio soms: "It's a language warning!", dit komt voordat er een liedje met "vieze" of scheldwoorden komt.

Het is voor de Australiërs heel erg belangrijk om Australisch te zijn. Ze hebben vaak als slogan: "Don't be unaustralian". Je moet bijv. op Australian Day lam eten, want anders ben je unaustralian. Of op groenten en fruit staat: 100% Australian Owned, het komt dus van Australische bodem. En nog veel meer van dat soort dingen!

In mijn tijd hier ben ik dus veel (eigenlijk nog meer, maar ik zag dat het nu wel erg lang werd...) te weten gekomen over Australië en Australiërs. Ik vond het hier erg leuk! En vooral heeerlijk warm. Ik vind het jammer dat ik zaterdagmorgen alweer in Nederland ben, maar ik vind het ook leuk om iedereen weer te zien!

Dus tot snel!!

Liefs,