Stage in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Lore Hoogenboom - WaarBenJij.nu Stage in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Lore Hoogenboom - WaarBenJij.nu

Stage in Lima

Door: Lore Hoogenboom

Blijf op de hoogte en volg Lore

07 Maart 2015 | Peru, Lima

Oh! Ik zie dat het alweer een tijdje geleden is dat ik iets op waarbenjij.nu heb gezet, dus hierbij weer een berichtje =)

Alles gaat goed hier in Lima, ik ben vooral druk met stage lopen. Na ´t werk gaan we regelmatig met collega's uit eten/wat drinken. Dit is erg gezellig en hierdoor eet ik veel typische Peruaanse gerechten, zoals ceviche (rauwe vis), empanadas, lomo saltado, anticucho (hart vd koe) en cuy (cavia!!). Daarnaast hebben ze allerlei varianten op de pisco sour, met allerlei verschillende vruchten, dat is dus erg lekker!

Verder doe ik in het weekend veel leuke dingen. Zo ben ik bijv. wezen abseilen op een zondag. Dit was op 2/3 uur rijden van Lima, richting de bergen. Van zeeniveau zaten we opeens al op 2500 meter! We zouden vertrekken om 7.30 vanaf het winkelcentrum bij mij in de buurt, maar alles gaat hier lekker op z´n Peruaans, dus uiteindelijk waren we om 8.30 weg. Tijdens de rit veranderde het landschap compleet, van de woestijn langs de kust tot groene bergen. Het weer was ook totaal anders, het was een stuk kouder dan aan de kust en het regende aan het eind van de dag zelfs een beetje! Na de rit kwamen we in een super stil dorpje, vanuit hier moesten we een stukje lopen en toen kwamen we bij de waterval waarlangs we zouden abseilen. Het was niet super hoog, 50 meter, dus niet heel eng, maar wel heel leuk om te doen. Onderaan moest je door het water van de waterval, wat echt ijskoud was!! Daarna nog in het dorpje vlakbij de waterval wat gegeten en biertjes gedronken. In dit dorpje was trouwens echt helemaal niemand, er was 1 restaurantje en verder waren er eigenlijk alleen mensen die ook waren wezen abseilen! Het was een leuke dag en vooral ook leuk om een keer uit het drukke Lima te zijn!

Op stage gaat het ook goed, ik kan al veel meer zelf, dus dat is erg fijn! Eergisteravond hadden we een gesprekje met mijn baas en alles is nu een beetje omgegooid. Ik werk nog aan hetzelfde project, maar nu gaan we alle tests in de pilotplant doen, terwijl we nu tests deden in het lab. Dit zijn dus enorme hoeveelheden wat ik ga maken, zo´n 3000 liter melk per keer!! Ik hoop dus maar dat alle testen in 1x goed gaan, anders is het ook zo zonde :p

Verder moest ik nog steeds wel een beetje wennen aan de cultuur hier. Als je bijv. Iemand aankijkt op straat zegt die gelijk gedag en wil eigenlijk ook gelijk een gesprek met je. Maar als ik gewoon even naar de supermarkt loop heb ik daar natuurlijk geen zin in :p Maar ondertussen heb ik dingen bedacht om dit te vermijden, zoals over iedereen heen kijken (ik ben hier toch een reus) of met oordopjes inlopen en doen alsof je muziek heel hard staat :p

Ik ben trouwens ook een paar keer naar marktjes geweest, binnen markten zijn elke dag open en op zaterdag zijn er ook marktjes op straat. Hier kan je echt alles kopen, er zijn heel veel verschillende kraampjes en elk heeft z´n eigen specialiteit. Zo heb je groentekraampjes met zo´n 100 verschillende groenten en fruit. En een soort slagers met hele kippen en hele biggen (deze kan je trouwens ook in de supermarkt uit de diepvries kopen!), deze liggen trouwens niet gekoeld terwijl het hier wel 30 graden is overdag, ik denk dus niet echt veilig om te kopen :p Daarnaast kan je er ook kleding kopen en telefoons (en accessoires). Maar bijv. Ook dingen voor in je tandartspraktijk, zoals tandartsstoelen en boren enzo. Dat is dus erg gek!! Want wie heeft er nou allemaal een tandartspraktijk en koopt daarvoor dingen op de markt?! Zelfde trouwens voor je kapperszaak of totaal andere dingen.

Het is hier dus erg leuk en ik ben nu ook wel een beetje gewent aan de cultuur en kan er nu goed mee omgaan =) Mijn Spaans gaat ook snel vooruit, ik kan bijna alles al verstaan, maar ik vind het nog steeds eng om te praten. Soms moet het wel, dus dan heb ik geen keus! Ook heb ik eindelijk foto's online gezet =D Ik zal van het weekend nog wat meer foto's op facebook zetten ;) Wel bedankt voor alle likes en leuke reacties! Is erg leuk om te lezen =D

Liefs,
Lore

  • 08 Maart 2015 - 19:51

    Ad En Anja:

    Lieve Lore,
    Wat fijn om van je te horen! Het lijkt me een bijzondere ervaring in een zo andere cultuur. Fijn om te horen dat je al aardig gewend bent. Het lijkt me vreemd aan tafel te zitten en de gerechten die je beschrijft te eten, wel een uitdaging , om de voor ons vreemde gerechten te proeven. We gaan snel de foto's op Maaike haar face book bekijken. We wensen je veel succes en plezier toe. Veel groetjes en een dikke knuffel van Ad en Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lore

Actief sinds 20 Dec. 2012
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 7828

Voorgaande reizen:

15 Januari 2015 - 10 Augustus 2015

Op stage in Peru

21 December 2012 - 02 Maart 2013

Naar de andere kant van de wereld!

Landen bezocht: