Eerste week in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Lore Hoogenboom - WaarBenJij.nu Eerste week in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Lore Hoogenboom - WaarBenJij.nu

Eerste week in Lima

Door: Lore Hoogenboom

Blijf op de hoogte en volg Lore

26 Januari 2015 | Peru, Lima

Mijn eerste week hier in Lima zit er alweer op! Het gaat super snel en het voelt alsof ik hier al weken ben. Ook ben ik ondertussen al een paar keer zelf met het OV gegaan, tenminste met de combies. Dit zijn kleine busjes waar veelst teveel mensen in worden gepropt en mega hard en gevaarlijk rijden. Er zijn niet echt bushaltes, dus je moet ze gewoon aanhouden op straat en zeggen waar je er weer uit wil. Ze zijn wel echt mega goedkoop, maar 50 cent, dit is dus zo´n 15 eurocent. Dus heel makkelijk om even te nemen als je geen zin hebt om te lopen.

Na het leuke weekend van vorige week heb ik eigenlijk vooral gewerkt. Ik ben pas om 6 uur thuis van werk en om 7 gaat de zon onder. Als het donker is is het blijkbaar niet verstandig om alleen over straat te gaan, dus na mijn werk doe ik meestal niet echt iets. Soms alleen even de supermarkt bezoeken. Op stage gaat het goed, ik heb vooral meegelopen bij dingen en mensen geholpen in het lab en in de pilot plant. Nu weet ik een beetje hoe het hier allemaal werkt en hoe alles gaat. Met mijn onderzoek ben ik ook al een beetje begonnen en woensdag moet ik een eerste presentatie geven aan het team en nog wat mensen. Verder eet ik tijdens de lunch eigenlijk elke dag kip met rijst, gelukkig was er 1 dag lasagna! Eigenlijk even iets anders :p

Afgelopen weekend was weer erg leuk! Zaterdagavond ging ik met een collega (Luis) mee naar een bruiloft. Er waren allerlei gekke dingen aan deze bruiloft, over het algemeen leek de bruiloft erg op bruiloften uit Amerikaanse films. Het was in een zaaltje die versierd was met planten en watervallen. Eerst was de ceremonie van het ja zeggen en handtekeningen zetten, dit duurde maar een kwartiertje ofzo, super kort! Daarna ging het bruidspaar weg om even tot rust te komen ofzo, de gasten moesten wachten tot zij terug kwamen want dan ging het pas verder. Dit duurde ongeveer een uur en ik had ondertussen behoorlijk honger en dorst, er werden ook geen drankjes geserveerd zolang het bruidspaar weg was! Eindelijk kwamen ze terug en deden ze gelijk de eerste dans (eerst samen, daarna met alle leden van de familie), daarna werd de taart aangesneden (maar niet opgegeten!) en ging iedereen weer zitten om te eten en te drinken. Bij deze bruiloft deden ze ook aan boeket gooien naar de vrijgezellen en dat soort tradities. Na het eten volgde het feest, natuurlijk weer met alleen salsa muziek. Elke keer speelde de band een liedje, waarna er 5 seconden pauze was. In deze tijd ging iedereen weer zitten en als de band met het volgende liedje begon ging iedereen weer de dansvloer op, dit was gek om te zien. Om een uur of 1 was het tijd voor hora loca! Er kwamen 4 clowns/verkleedde mensen binnen met ballonnen en versiersels en er werd muziek als de macarena en YMCA gedraaid een uur lang, dit was best grappig! Na het feestje waren we nog naar een club geweest, maar deze club was echt verschrikkelijk. Er werd alleen regaton gedraaid en flink getwerkt! Haha niets voor mij dus!!

Na kort geslapen te hebben werd ik opgehaald door een collega (Wimar) om met hem en zijn vrienden te gaan bbqen. Dit was erg gezellig! Het was een groep van 12 mensen en ze waren allemaal 26 of 27 en konden bijna allemaal engels! Maar ze beginnen hier al vroeg met bbqen, ik werd om 10 uur opgehaald en om 12 stond de bbq aan. Het was bij een van zijn vrienden thuis, hij woonde bij de bergen in de buurt in een wijk met grote hekken eromheen. Dit was heel aangenaam, want je kon dus gewoon veilig over straat lopen enzo. Dit huis was trouwens van zijn ouders, iedereen blijft hier tot zn 30e-40e thuis wonen, lekker makkelijk en gezellig vinden ze. Eerst gingen we bbqen en cocktails drinken ze doen hier hele stukken vlees en hele groenten op de bbq! Zo lag er bijv een hele courgette op de bbq, dit zag er wel gek uit. Maar alles was erg lekker. Daarna gingen we naar een soort squashbaan, eigenlijk was het gewoon een tennisveld met een enorme betonnen muur in het midden. Hier speelden we even wat potjes en daarna gingen we terug naar het huis om spelletjes te spelen. Het werd Hints, waar ik eigenlijk vrij weinig van snapte in het spaans, maar toch was het wel leuk om naar te kijken. Vervolgens reden we naar huis om een uur of 9 en ging ik eigenlijk gelijk slapen, ik was kapot!

En vandaag moest ik weer gewoon werken. Het is jammer dat de weekenden hier zo kort zijn. Eigenlijk heb je alleen zaterdagavond en zondag overdag. Ik denk dat ze daarom ook alles hier zo vroeg beginnen op zondag, want het is je enige vrije dag! Een andere collega (Patricio) vroeg of ik meeging naar het strand zondag, maar zij vertrokken al om 7.30, want het strand was 130 km verderop! Wat ik best gek vond, want hier in Lima heb je ook gewoon mooie stranden.

Ik had dus een leuke eerste week en veel mensen leren kennen, die vanalles met mij willen doen, nog een keer bbqen, surfen, chillen op het strand, sightseeing, naar de bergen, etc. Dat is dus wel heel leuk!

Ik zal trouwens binnenkort op facebook wat fotos zetten! Meestal worden fotos met andere mensen hun telefoon gemaakt, dus ik moet ze nog even vragen ;).

Liefs,
Lore

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lore

Actief sinds 20 Dec. 2012
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 7834

Voorgaande reizen:

15 Januari 2015 - 10 Augustus 2015

Op stage in Peru

21 December 2012 - 02 Maart 2013

Naar de andere kant van de wereld!

Landen bezocht: